Egyedülálló fejlesztés a lillafüredi kisvasúton : Zöldtechnológia
"A földet nem apáinktól örököltük, hanem unokáinktól kaptuk kölcsön" /David Attenborough/
  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Napot a földre: A franciaországi Cadarche-ban épül a világ első kísérleti fúziós erőműve, az ITER. Három évtized és közel 24 milliárd dollárnyi befektetés után a 25 ezer tonnás ITER lassan elhozhatja a Napot ...
  • Tesla üzemanyag nélküli autója:A fizikakönyvek kevésbé foglalkoznak Nikola Teslával, pedig a horvát származású fizikus és villamosmérnök az egyik legnagyobb elme, aki valaha létezett. Számtalan zseniális találmány fűződik a nevéhez, közöttük olyan is, melyre ...
  • Balesetnél sem veszélyes az elektromos Mitsubishi:Könnyedén ment át az ADAC töréstesztjén a Mitsubishi elektromos miniautója, az i-MiEV. Baleset esetén sem fenyeget áramütés veszélye. 15 európai országban kezdődik hamarosan a Mitsubishi elektromos minije, a Citroën C-Zeróval ...
  • Elektromos szörnyeteg, Citroen Survolt:Vad, sportos megjelenésű, elektromos motorral hajtott tanulmány autó a Citroen garázsából Tanulmány autók végeláthatatlan sora jellemzi az idei Genfi Autószalont. A gyártók talán ezzel szemléltetik a világnak, tudnak meglepetéseket is okozni. A ...
  • Egyedülálló fejlesztés a lillafüredi kisvasúton: A világ első keskeny nyomközön járó, hibridhajtású mozdonyát állították üzembe a lillafüredi erdei kisvasúton. Az energiahatékony és környezetbarát mozdony teljes egészében magyar tervezők munkája. A ...
Home » Technológia » Hibrid autók » Egyedülálló fejlesztés a lillafüredi kisvasúton

A világ első keskeny nyomközön járó, hibridhajtású mozdonyát állították üzembe a lillafüredi erdei kisvasúton. Az energiahatékony és környezetbarát mozdony teljes egészében magyar tervezők munkája. A lillafüredi kisvonat.

Lillafüredi kisvasút


Az évfordulót az üzemeltetők az új mozdonnyal ünnepelték. A fejlesztést egy uniós pályázat segítségével valósították meg.

Vasárnap közlekedett először menetrend szerint a világ első olyan kisvonata, amelyet hibridhajtású mozdony húz. A fejlesztés teljes egészében magyar mérnökök munkája. Mátrai Imre, a Lillafüredi Állami Erdei Vasutak (LÁEV) üzemigazgatója a Független Hírügynökségnek elmondta, egy uniós pályázatnak köszönhetően megújulhatott a lillafüredi kisvasút, ennek része az új mozdony, amelyen a vontatási energiaforrás egy dízel-villamos gépcsoport, valamint egy lítium-vas-foszfát akkumulátortelep. A meghajtást forgóvázanként egy-egy vízhűtéses vontatómotor végzi.

A kisvonat Miskolcról a Bükkbe, 14 kilométeres szakaszon jár. A mozdonyból egyelőre ez az egy példány létezik. A vezetőfülke tágasabb a korábbiaknál, a hibrid hajtásnak köszönhetően a mozdony környezetkímélő. Rónai Attila, az egyik tervező a Független Hírügynökség elmondta, egyes szakaszokon a vezető leállíthatja a dízelmotort és akkumulátoros üzemben közlekedhet, völgymenetben, fékezéskor pedig az energiát visszatáplálja az akkumulátorba. Ezzel az üzemanyagnak akár a húsz százalékát is megspórolhatják.

A környezet védelme azért is fontos szempont, mert a kisvonat természetvédelmi területen közlekedik, alatta ivóvízbázis van. A mozdonnyal a téli időszakban az utasok hétvégenként találkozhatnak a lillafüredi kisvasút vonalán.

(Független Hírügynökség)