Magyar űrhajtómű üzemanyag nélkül : Zöldtechnológia
"A földet nem apáinktól örököltük, hanem unokáinktól kaptuk kölcsön" /David Attenborough/
  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Napot a földre: A franciaországi Cadarche-ban épül a világ első kísérleti fúziós erőműve, az ITER. Három évtized és közel 24 milliárd dollárnyi befektetés után a 25 ezer tonnás ITER lassan elhozhatja a Napot ...
  • Tesla üzemanyag nélküli autója:A fizikakönyvek kevésbé foglalkoznak Nikola Teslával, pedig a horvát származású fizikus és villamosmérnök az egyik legnagyobb elme, aki valaha létezett. Számtalan zseniális találmány fűződik a nevéhez, közöttük olyan is, melyre ...
  • Balesetnél sem veszélyes az elektromos Mitsubishi:Könnyedén ment át az ADAC töréstesztjén a Mitsubishi elektromos miniautója, az i-MiEV. Baleset esetén sem fenyeget áramütés veszélye. 15 európai országban kezdődik hamarosan a Mitsubishi elektromos minije, a Citroën C-Zeróval ...
  • Elektromos szörnyeteg, Citroen Survolt:Vad, sportos megjelenésű, elektromos motorral hajtott tanulmány autó a Citroen garázsából Tanulmány autók végeláthatatlan sora jellemzi az idei Genfi Autószalont. A gyártók talán ezzel szemléltetik a világnak, tudnak meglepetéseket is okozni. A ...
  • Egyedülálló fejlesztés a lillafüredi kisvasúton: A világ első keskeny nyomközön járó, hibridhajtású mozdonyát állították üzembe a lillafüredi erdei kisvasúton. Az energiahatékony és környezetbarát mozdony teljes egészében magyar tervezők munkája. A ...
Home » Technológia » Hibrid autók » Egyedülálló fejlesztés a lillafüredi kisvasúton

Magyar űrhajtómű üzemanyag nélkül

Várhatóan fél év múlva elkezdődhet a magyar találmány tesztelése a NASA ohiói központjában
Magyar Nemzet
2009. december 22

Győr Ágnes
Nap vagy tengervíz energiájával is működik az a magyar találmány, amely új korszakot indíthat el az űreszközök és tengeralattjárók meghajtása terén. Az üzemanyagmentes technológia iránt az Amerikai Űrkutatási Hivatal (NASA) is érdeklődik.

Új magyar találmány forradalmasíthatja az űreszközök és tengeralattjárók meghajtását. Szentesi János szabadalma, az üzemanyag nélkül működő elektromágneses hajtómű prototípusa akár egy éven belül elkészülhet. A tisztán elektromos erőforrásra alapozott energiaátalakító technológia elektromágneses erőteret gerjeszt maga körül, ami lendületbe hozza a levegő vagy a víz molekuláit. Mivel a bolygóközi térben szinte korlátlan mennyiségben áll rendelkezésre a napenergia, elsősorban az űrtechnikában jelenthet a jelenleg alkalmazott berendezéseknél jóval hatékonyabb és biztonságosabb megoldást a különféle eszközök mozgó alkatrészek nélküli meghajtására. Ilyen alkalmazási terület például az űrszondák vontatása és a műholdak gyors pályamódosítása. Földi körülmények közötti alkalmazása ultrakönnyű repülőgépek hajtóműveként polgári és katonai célok elérését szolgálja – nyilatkozta lapunknak a feltaláló, aki ugyanakkor elismerte, hogy az ismert energiatárolóknak kicsi a tárolókapacitása, ezért az atmoszférában rövidek lesznek a hatótávolságok.
– Jelen kutatási program előzménye, hogy 1998-ban ellátogattam a NASA clevelandi Glenn Researche Center (GRC) egyik konstruktőri üzemébe, ahol betekinthettem az ionhajtóművek legfejlettebb változatának tartott Kaufmann-féle hajtómű részleteibe – mondta el Szentesi János, aki még a nyolcvanas években kezdett el foglalkozni az elektromágneses hajtómű fejlesztésével. – Jó kapcsolatba kerültem a GRC egyik munkatársával, aki a hatvanas években együtt dolgozott Wernher von Braunnal az Apolló-programon. Elmondtam neki elképzeléseimet arról, hogy nem szükséges okvetlenül a kémiai anyag jelenléte vagy elégetése ahhoz, hogy tolóerőt hozzunk létre. Látszott a szakemberen, hogy megértette, miről beszélek, majd beavatott egy speciális repülő szerkezet fejlesztésének részleteibe – emlékezett vissza a feltaláló. Cége, a Faraday LH Kutató és Fejlesztő Kft. által kidolgozott elektromágneses hajtómű iránt már a NASA houstoni központja is érdeklődik. A szervezet egy korábbi tanácsadója december elején ellátogatott Magyarországra, hogy megnézze a hajtómű fejlesztésének részleteit. Az Info Rádió úgy tudja, ő volt az, aki felismerte: az elmélet nemcsak az atmoszférában, hanem a tengerben is alkalmazható, ahol a gyorsított közeg nem más, mint maga a sós tengervíz.
Várhatóan fél év múlva, Ohióban kezdődhet el a szerkezet tesztelése, és ha a mérési eredmények kedvezők, akkor a NASA alkalmazza majd az új technológiát.