ELIICA – a jövő autója : Zöldtechnológia
"A földet nem apáinktól örököltük, hanem unokáinktól kaptuk kölcsön" /David Attenborough/
  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Napot a földre: A franciaországi Cadarche-ban épül a világ első kísérleti fúziós erőműve, az ITER. Három évtized és közel 24 milliárd dollárnyi befektetés után a 25 ezer tonnás ITER lassan elhozhatja a Napot ...
  • Tesla üzemanyag nélküli autója:A fizikakönyvek kevésbé foglalkoznak Nikola Teslával, pedig a horvát származású fizikus és villamosmérnök az egyik legnagyobb elme, aki valaha létezett. Számtalan zseniális találmány fűződik a nevéhez, közöttük olyan is, melyre ...
  • Balesetnél sem veszélyes az elektromos Mitsubishi:Könnyedén ment át az ADAC töréstesztjén a Mitsubishi elektromos miniautója, az i-MiEV. Baleset esetén sem fenyeget áramütés veszélye. 15 európai országban kezdődik hamarosan a Mitsubishi elektromos minije, a Citroën C-Zeróval ...
  • Elektromos szörnyeteg, Citroen Survolt:Vad, sportos megjelenésű, elektromos motorral hajtott tanulmány autó a Citroen garázsából Tanulmány autók végeláthatatlan sora jellemzi az idei Genfi Autószalont. A gyártók talán ezzel szemléltetik a világnak, tudnak meglepetéseket is okozni. A ...
  • Egyedülálló fejlesztés a lillafüredi kisvasúton: A világ első keskeny nyomközön járó, hibridhajtású mozdonyát állították üzembe a lillafüredi erdei kisvasúton. Az energiahatékony és környezetbarát mozdony teljes egészében magyar tervezők munkája. A ...
Home » Technológia » Hibrid autók » Egyedülálló fejlesztés a lillafüredi kisvasúton

ELIICA – a jövő autója

Egy japán tervezőmérnök, Hiroshi Shimizu munkája a képen látható ELIICA nevű tanulmányautó!
Az egész Shimizu úr első munkájával kezdődött. A japán mérnök ugyanis részt vett Tokyo város légszennyezettségét vizsgáló óriásteleszkóp létrehozásában. Akkor fogalmazódott meg benne, hogy a mérés nem elég. A kritikus mértéket elérő szennyezettséget az autóipar forradalmasításával lehet csak megszüntetni. A Keio Egyetem professzoraként kutatásokba kezdett. Célja az volt, hogy alapjaiban változtassa meg az emberek villanyautókról kialakított véleményét, miszerint az ilyen kocsik lassúak, nehezen irányíthatóak és rövid hatótávolságúak, és hogy megalkossa a világ leggyorsabb villamoshajtású autóját.Hosszú évek kutatómunkájával fejlesztették ki ezt az autót. Korábban több prototípus is született, de ez modell hozta el az igazi áttörést a villamos autók piacán. Az ELIICA név egy rövidítés – Electric LIthium-Ion battery CAr, ami magyarul kb. “Lithium-ionos elemekkel meghajtott elektromos autó”-t jelent.
A kocsi 5 méter hosszú, 2 és fél tonnát nyom, szerkezete alumíniumból épült, alapja az egyes mechanikai elemeket is magában foglaló egybe épített alváz!
Itt található a kerekekre közvetlenül kapcsolat 8, egyenként 100 lóerős villanymotor. Ez az un. In-wheel technológia amit Shimizu úr korábban egy motorkerékpár megalkotásánál is használt. ( Ezt amőgy – bánatára – nem ő találta ki, már korábban is próbálkoztak hasonlóval, igaz kevés sikerrel)
A kisméretű villanymotorok megalkotásához egy új tekercselési eljárást is ki kellett fejleszteniük. A motorokban egy másik japán egyetem által megalkotott igen erős fero(állandó) földmágenesek vannak.
A szerkezet és a motorok mellett a legfontosabb a megfelelő lithium-ionos akkumulátorok használata! És talán itt van a itt ütköztek a legnagyobb kihívásba. A Lithium-ionos elemek gyártása még nagyon gyerekcipőben jár (itt ne a mobiltelefonokra gondoljatok!) – igen költséges és hatásfoka sem a legmegfelelőbb. Az autó alvázába rengeteg ilyen akkumulátort szereltek be! Teljes feltöltésük 10 órát igényel.
(Később egy kínai, elektromos-taxik gyártására létesült vállalattal is felvették a kapcsolatot. A japánok a cég által tervezett és gyártott akkumulátorokat szerették volna hasznosítani, a kínaik viszont szorosabb együttműködést akartak. A japánok viszont féltek, hogy elveszítik a versenyelőnyüket úgyhogy inkább saját akkumulátor fejlesztésébe kezdtek)
A kocsiból eddig két prototípus és egy működésképtelen bemutatóautó készült.
A kocsi amúgy hihetetlen eredményekre képes!– 4,2 másodperc alatt gyorsul fel 100km/órára
– Végsebessége a 370km/órát is megközelíti (zárt pályán 379-et mentek vele, de elvileg a 400km/óra sem lehetetlen)
– Irányítása könnyű, legalábbis egy korábbi japán Forma-1 es versenyző szerint.
– Fogyasztása 100 kilóméterre vetítve kb. 100 jenbe, azaz 185 forintba kerülne.
– A villanymotorok miatt nincs gond az áttétellel, egyenletesen gyorsul, sokkal jobban, mint benzines társai. 7 másodperc alatt 160-ra is felgyorsít, könnyen lehagyja a leggyorsabb Porsche 911-et is!
A hosszú évek kutató és fejlesztő munkája lassan kezd megtérülni. Már több nagy cég, pl. a Mitsubishi is érdeklődik a technológia iránt. A 38 támogató cég között van a Bridgestone, a Pioneer és a Japan Airlines is. Nemrég a japán miniszterelnök Tokyo belvárosában tesztelte a nem mindennapi autót, és nagyon elégedett volt vele, sőt még azt is felvetette, hogy az államnak ilyen autókat kéne vásárolnia. Ez persze kissé még korai, ugyanis a jelenlegi tenchológiával és kapacitással egy kocsi kb. negyedmillió euróba, azaz kb. 65 millió forintba kerülne.
Bár Hiroshi Shimizu úrnak még nem sikerült elérni a vágyát, hogy az elektromos autók kiszorítsák a benzines társaikat, de mindenképpen jó úton halad a kitűzött cél felé!