Kettős világsiker: energiatermelő autó a győri egyetemen : Zöldtechnológia
"A földet nem apáinktól örököltük, hanem unokáinktól kaptuk kölcsön" /David Attenborough/
  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Napot a földre: A franciaországi Cadarche-ban épül a világ első kísérleti fúziós erőműve, az ITER. Három évtized és közel 24 milliárd dollárnyi befektetés után a 25 ezer tonnás ITER lassan elhozhatja a Napot ...
  • Tesla üzemanyag nélküli autója:A fizikakönyvek kevésbé foglalkoznak Nikola Teslával, pedig a horvát származású fizikus és villamosmérnök az egyik legnagyobb elme, aki valaha létezett. Számtalan zseniális találmány fűződik a nevéhez, közöttük olyan is, melyre ...
  • Balesetnél sem veszélyes az elektromos Mitsubishi:Könnyedén ment át az ADAC töréstesztjén a Mitsubishi elektromos miniautója, az i-MiEV. Baleset esetén sem fenyeget áramütés veszélye. 15 európai országban kezdődik hamarosan a Mitsubishi elektromos minije, a Citroën C-Zeróval ...
  • Elektromos szörnyeteg, Citroen Survolt:Vad, sportos megjelenésű, elektromos motorral hajtott tanulmány autó a Citroen garázsából Tanulmány autók végeláthatatlan sora jellemzi az idei Genfi Autószalont. A gyártók talán ezzel szemléltetik a világnak, tudnak meglepetéseket is okozni. A ...
  • Egyedülálló fejlesztés a lillafüredi kisvasúton: A világ első keskeny nyomközön járó, hibridhajtású mozdonyát állították üzembe a lillafüredi erdei kisvasúton. Az energiahatékony és környezetbarát mozdony teljes egészében magyar tervezők munkája. A ...
Home » Technológia » Hibrid autók » Egyedülálló fejlesztés a lillafüredi kisvasúton

Harmadik alkalommal ért el első helyezést a Széchenyi István Egyetem csapata a Shell Eco-marathon elnevezésű világversenyen. Idén új kihívás elé állították a szervezők a Urban Concept/Solar kategóriában rajthoz állókat: a versenyzőknek nem csak megtervezni és megépíteni kellett a legtakarékosabb autót, hanem a futam végére több energiát kellett termelnie a járműnek, mint amennyit felhasznált. Ezt egyedül a győri fejlesztésű napelemes SZEvolution teljesítette. Ráadásul a WWF is ezt az autót választotta a környezetvédelem egyik „nagykövetének”.

Szevolution nevü energiatermelő autó

A németországi Lausitzring adott otthont 2010. május 4-8. között a mérnökhallgatók számára rendezett Shell Eco-marathon programjának, amelyen 213 egyetemi csapat mérte össze tudását az energiahatékonyság és a megújuló energiaforrások járműtechnológiai alkalmazása terén. Az időjárás nem fogadta kegyeibe a napenergia-kategória indulóit, hiszen az esős, borongós idő miatt csak az utolsó versenynapon kerülhetett sor az ő futamukra.

A városi közlekedésre alkalmas napelemes járművek versenyén egyedül a győri egyetem által tervezett és épített autónak sikerült a pozitív energiamérleg elérése.

Ilyen eredményre korábban nem volt példa a Shell Eco-marathon történetében – tudósított a németországi helyszínről dr. Varga Zoltán egyetemi docens, a SZEnergy Team vezetője és Szauter Ferenc tanszéki mérnök. A Széchenyi István Egyetem mérnökhallgatóiból és oktatóiból álló csapat a korábbi SZEsocar helyett egy teljesen új fejlesztésű autóval, a SZEvolution nevű járművel indult és győzött az idei versenyen.

– Az elmúlt 26 évben a Shell azért dolgozott, hogy kiemelje a fenntartható mobilitás fontosságát, melynek egyik legfontosabb állomása a Shell Eco-marathon – foglalta össze a szervezők célkitűzését Vérten Rita, a cég munkatársa. A Széchenyi István Egyetem csapata, a SZEnergy Team 2008-ban a dél-franciaországi Nogaroban a napenergia kategóriában szintén első lett, 2009-ben, a németországi Lausitzban ugyanennek a kategóriának az élén végeztek, s most harmadszor is a győrieké a kategóriagyőzelem.

A versenyen jelen volt a környezet védelméért, az élővilág sokféleségének megőrzéséért küzdő világszervezet, a WWF, amely a 213 induló közül négy járművet választott ki – ezeket találva a legalkalmasabbnak talált arra, hogy általuk felhívják a figyelmet a környezet megóvására, az alternatív technológiák alkalmazásának fontosságára. A SZEvolution számára dupla sikert jelent, hogy beválasztották a négy „legkörnyezetbarátabb” jármű közé.

– Várhatóan még sok évnek kell eltelnie, mire megjelenhetnek a közúti forgalomban az első napelemmel hajtott, hétköznapi használatra alkalmas autók. Viszont a már ma is reális alternatívát jelentő elektromos hajtás kiegészítéseként számolni lehet a napenergia hasznosításával – nyilatkozta ifj. Willisits Vilmos, a SZEnergy Team tagja, aki „civilben” elektromos járművek fejlesztésével foglalkozik. – Ha egy elektromos autóval elmegyünk dolgozni, amíg a jármű a parkolóban pihen, jó idő esetén napelemekkel értékes energiát termelhetünk a várakozás óráiban. a győri csapat sikeres szereplése e szemlélet fényében új távlatokat nyithat a járműfejlesztés történetében.

Forrás: édenkert.hu