Cápabőrlakk csökkentheti a kerozinfelhasználást : Zöldtechnológia
"A földet nem apáinktól örököltük, hanem unokáinktól kaptuk kölcsön" /David Attenborough/
  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Napot a földre: A franciaországi Cadarche-ban épül a világ első kísérleti fúziós erőműve, az ITER. Három évtized és közel 24 milliárd dollárnyi befektetés után a 25 ezer tonnás ITER lassan elhozhatja a Napot ...
  • Tesla üzemanyag nélküli autója:A fizikakönyvek kevésbé foglalkoznak Nikola Teslával, pedig a horvát származású fizikus és villamosmérnök az egyik legnagyobb elme, aki valaha létezett. Számtalan zseniális találmány fűződik a nevéhez, közöttük olyan is, melyre ...
  • Balesetnél sem veszélyes az elektromos Mitsubishi:Könnyedén ment át az ADAC töréstesztjén a Mitsubishi elektromos miniautója, az i-MiEV. Baleset esetén sem fenyeget áramütés veszélye. 15 európai országban kezdődik hamarosan a Mitsubishi elektromos minije, a Citroën C-Zeróval ...
  • Elektromos szörnyeteg, Citroen Survolt:Vad, sportos megjelenésű, elektromos motorral hajtott tanulmány autó a Citroen garázsából Tanulmány autók végeláthatatlan sora jellemzi az idei Genfi Autószalont. A gyártók talán ezzel szemléltetik a világnak, tudnak meglepetéseket is okozni. A ...
  • Egyedülálló fejlesztés a lillafüredi kisvasúton: A világ első keskeny nyomközön járó, hibridhajtású mozdonyát állították üzembe a lillafüredi erdei kisvasúton. Az energiahatékony és környezetbarát mozdony teljes egészében magyar tervezők munkája. A ...
Home » Technológia » Hibrid autók » Egyedülálló fejlesztés a lillafüredi kisvasúton

Cápabőrlakk csökkentheti a kerozinfelhasználást

Az ötletgazdák megkapták az idei Joseph von Fraunhofer Díjat a találmányért.

Cápabőr

hirdetés
Kattintson a hirdetésre!

A legnagyobb kihívás az volt a kutatóknak, hogyan ültessék át a cápabőr tulajdonságait egy olyan lakkba, amely ellenáll a légi közlekedés szélsőséges körülményeinek – magyarázta Volkmar Stenzel, a kutatás egyik résztvevője a Der Standard című osztrák lapnak adott interjúban. A repülőgép külső borításának ugyanis -55 foktól +70 fokig terjedő hőmérsékletet, intenzív UV-sugárzást és nagy sebességet kell kibírnia.
A lakk, amelynek kifejlesztéséért a kutatócsoport megkapta a 2010. évi Joseph von Fraunhofer Díjat, rafinált recept alapján készül, és a benne lévő nanorészecskék gondoskodnak arról, hogy dacoljon az említett körülményekkel.

Yvonne Wilke, Dr. Volkmar Stenzel és Manfred Peschka


A megoldás kulcsa, hogy a lakkot nem közvetlenül viszik fel a felületre, hanem egy, a cápabőr szerkezetének megfelelően strukturált sablon segítségével, amelyre egyenletesen, vékony rétegben kenik rá. A megszilárduláshoz szükséges UV-sugárzást követően a sablon könnyen lehúzható a lakkrétegről. A lakk segítségével az üzemanyagköltségek legalább egy százaléka megtakarítható, amely a világ légi közlekedésére vetítve évente mintegy 4,48 millió tonna üzemanyagnak felel meg.
A cápabőrlakknak a hajóknál is hasznát lehetne venni, annyi különbséggel, hogy itt még meg kell akadályozni, hogy kagylók vagy algák telepedjenek meg a borításon. A hajókon való tesztelés során a súrlódás több mint 5 százalékkal csökkent. Egy konténerhajó esetében ez egy évben kétezer tonna üzemanyag megtakarítását jelenti.

A lakk további lehetséges felhasználási területe a szélerőművek rotorlapátjai – azok légellenállása ugyanis szintén nemkívánatos. Az új lakk révén nőne az erőművek hatásfoka, és vele együtt a kinyerhető energia is.

Forrás: dunatv.hu