Napelemek boríthatják a jövő útjait : Zöldtechnológia
"A földet nem apáinktól örököltük, hanem unokáinktól kaptuk kölcsön" /David Attenborough/
  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Napot a földre: A franciaországi Cadarche-ban épül a világ első kísérleti fúziós erőműve, az ITER. Három évtized és közel 24 milliárd dollárnyi befektetés után a 25 ezer tonnás ITER lassan elhozhatja a Napot ...
  • Tesla üzemanyag nélküli autója:A fizikakönyvek kevésbé foglalkoznak Nikola Teslával, pedig a horvát származású fizikus és villamosmérnök az egyik legnagyobb elme, aki valaha létezett. Számtalan zseniális találmány fűződik a nevéhez, közöttük olyan is, melyre ...
  • Balesetnél sem veszélyes az elektromos Mitsubishi:Könnyedén ment át az ADAC töréstesztjén a Mitsubishi elektromos miniautója, az i-MiEV. Baleset esetén sem fenyeget áramütés veszélye. 15 európai országban kezdődik hamarosan a Mitsubishi elektromos minije, a Citroën C-Zeróval ...
  • Elektromos szörnyeteg, Citroen Survolt:Vad, sportos megjelenésű, elektromos motorral hajtott tanulmány autó a Citroen garázsából Tanulmány autók végeláthatatlan sora jellemzi az idei Genfi Autószalont. A gyártók talán ezzel szemléltetik a világnak, tudnak meglepetéseket is okozni. A ...
  • Egyedülálló fejlesztés a lillafüredi kisvasúton: A világ első keskeny nyomközön járó, hibridhajtású mozdonyát állították üzembe a lillafüredi erdei kisvasúton. Az energiahatékony és környezetbarát mozdony teljes egészében magyar tervezők munkája. A ...
Home » Technológia » Hibrid autók » Egyedülálló fejlesztés a lillafüredi kisvasúton

Napelemek boríthatják a jövő útjait

Egy kis amerikai cég fejlesztése segíthet az energiaválság enyhítésében: az aszfalttal borított úttestek helyett napkollektorokkal borított utcákban látják a megoldást.

Az elsősorban ipari szereplők számára kiadott U.S. Infrastructure értesülései szerint az ohiói székhelyű Solar Roadways olyan speciális napkollektorokat fejlesztett ki, amelyeket modulszerűen összekapcsolva úttestet lehet létrehozni. Ez több szempontból is segíthet a környezeti problémák kivédésében, a jelenlegi utak aszfaltozásához ugyanis kőolajra van szükség, ráadásul a napelemek olcsó megújuló energiaforrásként működhetnek.

LED-izzók rajzolják ki az útburkolati jeleket

Az Egyesült Államokban, ahol csak autópályából több mint kilencmillió kilométernyi található, óriási megtakarítást lehetne elérni a panelek használatával. Egy előzetes becslés szerint csak a szén-dioxid kibocsátást a felére csökkentené az új fejlesztés használata. Az USA közlekedési minisztériuma százezer dollárral támogatta egy 6-szor 6 méteres prototípus kifejlesztését.

A környezetbarát közlekedéssel foglalkozó AutoBlogGreen értesülései szerint egy-egy ilyen panel három rétegből áll: a legalsóban futnak az áramot, illetve az adatokat továbbító kábelek, a középsőben találhatóak a napelemcellák, a kondenzátorok, amelyek előállítják és tárolják az energiát, illetve azok a LED-izzók és mikroprocesszorok, amelyek segítségével megjeleníthetőek az útburkolati jelek is.

Ennek használatával kiválthatóak az útépítések, forgalmi dugók miatt kihelyezett ideiglenes táblák. Az úttest borítása speciális üvegből készül, amely egyrészt kibírja a járművek tömegét, másrészt az aszfalttal azonos tapadást biztosít a gumiabroncsoknak.

Leolvasztja magáról a jeget az útburkolat

A különleges modulok emellett érzékelik, ha állatok keresztezik az úttestet, másrészt, a napkollektorok által begyűjtött energia felhasználásával képesek felfűteni magukat, ha télen hó, illetve jég borítaná be őket. A fennmaradó elektromossággal pedig a környezetbarát autókat lehetne tölteni, a segélyhívó telefonokhoz hasonló állomásokon.

Scott Brusaw, a fejlesztő cég első embere szerint, ha minden útfelületet és parkolót ilyen modulokkal helyettesítenének, annyi energiát lehetne termelni, amely megegyezik az USA 2003-ban mért teljes fogyasztásával. Nem elhanyagolható tényező, hogy az ambiciózus projekt több mint 2,5 millió munkahelyet teremtene, amely a Solar Roadwayt az Egyesült Államok legnagyobb munkaadójává tenné.

Ehhez még szükség van a technológia fejlődésére, jelenleg ugyanis egyetlen modul mintegy hétezer dollárba kerülne, ami annyit tesz, hogy az USA úthálózatának teljes cseréje 35 billió dollárba kerülne.

Forrás: origo.hu