Egy új alumíniumötvözet forradalmasíthatja a hidrogén-technológiát : Zöldtechnológia
"A földet nem apáinktól örököltük, hanem unokáinktól kaptuk kölcsön" /David Attenborough/
  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Napot a földre: A franciaországi Cadarche-ban épül a világ első kísérleti fúziós erőműve, az ITER. Három évtized és közel 24 milliárd dollárnyi befektetés után a 25 ezer tonnás ITER lassan elhozhatja a Napot ...
  • Tesla üzemanyag nélküli autója:A fizikakönyvek kevésbé foglalkoznak Nikola Teslával, pedig a horvát származású fizikus és villamosmérnök az egyik legnagyobb elme, aki valaha létezett. Számtalan zseniális találmány fűződik a nevéhez, közöttük olyan is, melyre ...
  • Balesetnél sem veszélyes az elektromos Mitsubishi:Könnyedén ment át az ADAC töréstesztjén a Mitsubishi elektromos miniautója, az i-MiEV. Baleset esetén sem fenyeget áramütés veszélye. 15 európai országban kezdődik hamarosan a Mitsubishi elektromos minije, a Citroën C-Zeróval ...
  • Elektromos szörnyeteg, Citroen Survolt:Vad, sportos megjelenésű, elektromos motorral hajtott tanulmány autó a Citroen garázsából Tanulmány autók végeláthatatlan sora jellemzi az idei Genfi Autószalont. A gyártók talán ezzel szemléltetik a világnak, tudnak meglepetéseket is okozni. A ...
  • Egyedülálló fejlesztés a lillafüredi kisvasúton: A világ első keskeny nyomközön járó, hibridhajtású mozdonyát állították üzembe a lillafüredi erdei kisvasúton. Az energiahatékony és környezetbarát mozdony teljes egészében magyar tervezők munkája. A ...
Home » Technológia » Hibrid autók » Egyedülálló fejlesztés a lillafüredi kisvasúton

Előző cikkeinktől eltérően, a  témakőr  kicsit szkeptikusabb megközelítés.

Előző cikkeink:
Tankoljunk aluminiumot
Hidrogén termelő technológia hajók számára

Egy új alumíniumötvözet forradalmasíthatja a hidrogén-technológiát

Jerry Woodall, a Purdue Egyetem egyikmérnöke kifejlesztett egy eljárást, mellyel egy bizonyos alumíniumötvözet segítségével hidrogént lehet kivonni a vízből. Ez a módszer – amellett, hogy felgyorsítja a folyamatot – jelentősen megkönnyíti a hidrogénnel dolgozók dolgát, hiszen így nem kell tárolni vagy szállítani a gázt.

Az alumíniumot és galliumot tartalmazó ötvözetet golyócskák formájában adják a vízhez. Alumíniumot eddig is használtak a hidrogén előállítása során, de a hozzáadott gallium sokkal hatékonyabbá és gyorsabbá teszi az eljárást. Ahogy az alumínium elkezd oxidálni, egy védőbevonat keletkezik a felületén, mely megakadályozza a további reakciót a víz és a fém között. A gallium éppen ennek a bevonatnak a létrejöttét akadályozza meg, így a folyamat addig nem áll le, míg az alumínium teljesen le nem bomlik. Az alumínium nem a hidrogénnel, hanem a vízben lévő oxigénnel lép heves reakcióba, melyet elvonva hidrogéngáz jön létre melléktermékként.

Úgy tűnt, az új eljárás segítségével könnyebb lesz a személy- és teherautókat hidrogén-meghajtásúvá alakítani, de a kísérletek során felmerült néhány kiküszöbölendő kellemetlenség:

– Az ötvözetből kialakított golyócskák egy idő után elhasználódnak, így pótolni kell őket, ráadásul az így keletkező hulladékot is újra kell hasznosítani

– A belsőégésű motorok hatékonysága általában 25% körül mozog, így az átalakított járműveket a szokásosnál jóval gyakrabban kéne megtankolni a szokásosnál.

– Túl sok energiát és munkát igényelne a golyócskák cserélése és felkészítése az újrahasznosításra.

A sok hátrány mellett azonban előnyök is vannak, egy tiszta hidrogéngázzal működő motor például 75%-os hatékonyságot is elérhetne. Egyelőre viszont túl komplikált és drága lenne egy ilyen jármű fenntartása ahhoz, hogy kiszorítsák a piacról a városokban egyre inkább elterjedő elektromos kisautókat. Ha sikerül kiküszöbölni a hidrogén-meghajtás gyermekbetegségeit, a következő területeken komoly népszerűségnek örvendhet majd:

– Vidéken, ahol kevés a benzinkút, jelentősen megkönnyítené az emberek dolgát

– Rendőr-, mentő- és tűzoltóautók, melyeknek állandóan szolgálatban kell lenniük

– Nagyobb háztartási gépek, például fűnyírók, láncfűrészek, főző alkalmatosságok működtetése

– Természeti katasztrófák esetén akár elektromos áramot is lehetne nyerni az eljárásból.

Ha sikerülne költséghatékonnyá és praktikussá tenni a technológia használatát, valóra válna mindannyiunk álma: csak vizet kellene tankolni a kocsinkba.

Fordította: Eszenyi Szabolcs

Forrás: greengeek.ca