Jerry Woodall, a Purdue Egyetem (USA) tanára új, egyszerű, elektrolízis néküli megoldást javasol a hidrogén vízből történő előállítására. Megfigyelése szerint a vízbe juttatott – galliummal ötvözött – alumínium olyan hevesen lép reakcióba az oxigénnel, hogy viszonylag rövid idő alatt nagy mennyiségű hidrogén szabadítható fel ilyen módon. A galliumra azért van szükség, hogy ne jöhessen létre az alumínium felületén az a védőréteg, amely normál esetben megakadályozza az alumínium és az oxigén további reakcióját.
Mivel az hidrogénnel működő üzemanyagcellás autók elterjedésének egyik akadálya éppen a hidrogén töltőállomás-hálózat hiánya, ami többek között a hidrogén biztonságos szállításának és tárolásának nehézségeivel is összefügg, a felhasználás helyszínén (ráadásul bevitt energia – elektrolízis – nélkül) történő hidrogén-előállítás óriási előrelépést jelentene. Számításai szerint a hatékony működéshez szükséges alumínium-ötvözet mennyiség körülbelül akkora helyet igényelne, mint a mai benzintankok, bár a víz + “üzemanyag-adalék” súlya persze lényegesen nagyobb lenne a benzinénél. Ára viszont lényegesen alacsonyabb: fele-harmada. A gallium egyszerűen (az nem lép reakcióba az oxigénnel), az alumínium viszonylag olcsón visszanyerhető a folyamat végén visszamaradt masszából.
A hidrogénnel működő üzemanyagcellás járművek elterjedése forradalmi jelentőségű változást jelentene a Föld energiagazdálkodásában. A hidrogén gyakorlatilag korlátlanul áll rendelkezésre (óceánok) és energiává alakítása egyáltalán nem szennyezi a környezetet.
Még egy felkiáltójeles adat: Az éppen – otthon, vagy a munkahelyen – parkoló hidrogénes üzemanyagcellás járművek motorja kiválóan alkalmas lenne a ház energiaellátására, illetve az energia-hálózatokba való besegítésre. A világ összes gépjárművének ilyen módon működő 4 %-a (írd és mondd: négy százaléka!) helyettesíteni tudná a világ összes villamos erőművét!
Forrás: origo.hu