Csontváz ihlette a magyar busztanulmányt Credo E-Bone : Zöldtechnológia
"A földet nem apáinktól örököltük, hanem unokáinktól kaptuk kölcsön" /David Attenborough/
  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Napot a földre: A franciaországi Cadarche-ban épül a világ első kísérleti fúziós erőműve, az ITER. Három évtized és közel 24 milliárd dollárnyi befektetés után a 25 ezer tonnás ITER lassan elhozhatja a Napot ...
  • Tesla üzemanyag nélküli autója:A fizikakönyvek kevésbé foglalkoznak Nikola Teslával, pedig a horvát származású fizikus és villamosmérnök az egyik legnagyobb elme, aki valaha létezett. Számtalan zseniális találmány fűződik a nevéhez, közöttük olyan is, melyre ...
  • Balesetnél sem veszélyes az elektromos Mitsubishi:Könnyedén ment át az ADAC töréstesztjén a Mitsubishi elektromos miniautója, az i-MiEV. Baleset esetén sem fenyeget áramütés veszélye. 15 európai országban kezdődik hamarosan a Mitsubishi elektromos minije, a Citroën C-Zeróval ...
  • Elektromos szörnyeteg, Citroen Survolt:Vad, sportos megjelenésű, elektromos motorral hajtott tanulmány autó a Citroen garázsából Tanulmány autók végeláthatatlan sora jellemzi az idei Genfi Autószalont. A gyártók talán ezzel szemléltetik a világnak, tudnak meglepetéseket is okozni. A ...
  • Egyedülálló fejlesztés a lillafüredi kisvasúton: A világ első keskeny nyomközön járó, hibridhajtású mozdonyát állították üzembe a lillafüredi erdei kisvasúton. Az energiahatékony és környezetbarát mozdony teljes egészében magyar tervezők munkája. A ...
Home » Technológia » Hibrid autók » Egyedülálló fejlesztés a lillafüredi kisvasúton

Csontváz ihlette a magyar busztanulmányt Credo E-Bone

Fiatal magyar tervező alkotta meg a Credo E-Bone néven bemutatott forradalmi buszkoncepciót. A tanulmány nem pusztán hatékonyságával, hanem egyedi megjelenésével is új színt vihetne a hazai buszgyártásba. Simon Péter tiszta üzemű tanulmányát hidrogén hajtja, könnyűépítésű karosszériájának szerkezetét az emberi csontváz ihlette.

A látványos tanulmány a soproni Simon Péter diplomamunkájaként készült el. Formaterve a modern buszok álmosítóan ötlettelen szögletessége helyett, merész vonalvezetésével, látványos domborításaival, kétszínű fényezésével, gömbölyű szélvédőjével, hatalmas íves hátsó ablakával és szétszórt lámpáival visz színt az utcaképbe. Valahogy így képzelték el az ezredforduló utáni tömegközlekedést húsz-harminc évvel ezelőtt.

A forma igazi különlegességét azonban a vázszerkezet újszerű koncepciója adja, amely nem a jármű aljára, hanem a tetejére került és a kerekekhez lefutó T profilos láb segítségével tartja meg a busz súlyát. Az egyszerre szilárd és könnyű szénszálas műanyag váz mellett a speciális műanyagból készülő karosszériával akár 15-20 százalékkal is alacsonyabban tartható az önsúly. Felépítését az emberi csontszerkezet ihlette, a csomópontokon erősebb, ahol csak burkolatként van rá szükség, ott ritkább összetételű.

A tanulmány hajtáslánca is különleges, hidrogénnel üzemel, az előállított áramot a tetőre szerelt cellákban tárolják, melyekből egyenesen a kerekekbe épített motorokba kerül. A négy, egyenként 70-80 kW teljesítményű kerékagymotor 80 kilométeres óránkénti sebességre gyorsítja, és a folyamatosan rendelkezésre álló nyomatéknak köszönhetően dinamikusan mozgatja az összkerékhajtású buszt, amely károsanyag-kibocsátás nélkül használható. A technika kisebb helyigénye és az erőátvitel elemeinek elhagyása lehetővé teszi a teljesen sík padló kialakítását is.

Az E-Bone átgondolt koncepciójával valódi megoldást kínálhat a városi közlekedés problémáira, és újra nevet szerezhet a magyar buszgyártásnak, csupán megfelelő technológiára és egy vállalkozó kedvű gyártóra lenne szükség a megvalósításához. A magyar Credo emblémája ugyan felkerült a buszra, de külföldön egyelőre nagyobb az érdeklődés Péter diplomamunkája iránt.

Forrás: origo.hu

Categories: Magyar találmányok