Zephyr napelemes repülőgép : Zöldtechnológia
"A földet nem apáinktól örököltük, hanem unokáinktól kaptuk kölcsön" /David Attenborough/
  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Napot a földre: A franciaországi Cadarche-ban épül a világ első kísérleti fúziós erőműve, az ITER. Három évtized és közel 24 milliárd dollárnyi befektetés után a 25 ezer tonnás ITER lassan elhozhatja a Napot ...
  • Tesla üzemanyag nélküli autója:A fizikakönyvek kevésbé foglalkoznak Nikola Teslával, pedig a horvát származású fizikus és villamosmérnök az egyik legnagyobb elme, aki valaha létezett. Számtalan zseniális találmány fűződik a nevéhez, közöttük olyan is, melyre ...
  • Balesetnél sem veszélyes az elektromos Mitsubishi:Könnyedén ment át az ADAC töréstesztjén a Mitsubishi elektromos miniautója, az i-MiEV. Baleset esetén sem fenyeget áramütés veszélye. 15 európai országban kezdődik hamarosan a Mitsubishi elektromos minije, a Citroën C-Zeróval ...
  • Elektromos szörnyeteg, Citroen Survolt:Vad, sportos megjelenésű, elektromos motorral hajtott tanulmány autó a Citroen garázsából Tanulmány autók végeláthatatlan sora jellemzi az idei Genfi Autószalont. A gyártók talán ezzel szemléltetik a világnak, tudnak meglepetéseket is okozni. A ...
  • Egyedülálló fejlesztés a lillafüredi kisvasúton: A világ első keskeny nyomközön járó, hibridhajtású mozdonyát állították üzembe a lillafüredi erdei kisvasúton. Az energiahatékony és környezetbarát mozdony teljes egészében magyar tervezők munkája. A ...
Home » Technológia » Hibrid autók » Egyedülálló fejlesztés a lillafüredi kisvasúton

Zephyr napelemes repülőgép

Svájcban még csak tervezgetik, a NASA több éves fejlesztőmunkája már öt éve hullámsírban pihen, erre egy brit haditechnikai cég, a QinetiQ (természetesen amerikai katonai támogatással) majdnem megcsinálja: a Zephyr napelemes kísérleti, legénység nélküli repülőgép – nem hivatalosan – 82 órát és 37 percet repült egyvégtében. Ezzel jelentős lépést tett meg azon elméleti cél felé, hogy egy robotrepülő bármeddig fent maradhasson, ami a gyakorlatban akár több évet jelentene.

A fecske alakú Zephyr kvázi perpetuum mobile, hiszen csak fényenergiára van szüksége, hogy aztán akár 18 km magasságban éjjel-nappal – igaz nem túl nagy sebességgel – repkedjen. A siker kulcsa természetesen a high-techben rejlik, a Zephyr építéséhez nagy valószínűséggel egyetlen egy olyan anyagot és alkatrészt sem használtak föl, ami földi halandónak hozzáférhető lenne. Közelebbről szénszálas szárnyak és propellertollak, ultravékony flexibilis napelemek és lítium-kén akkumulátorok figyelhetők meg, ráadásul mindezeket sikerült egy kb. 95%-os hatásfokú rendszerbe szervezni. És persze éljen az extrém tömegcsökkentés: a 18 méteres szárnyfesztáv ellenére a tömeg csak 31 kg (!) maradt.

Az irányítást bizonyos magasságig a földről, rádiókapcsolattal is lehet végezni; ekkor vagy beül valaki a szimulátor-szerű ál-pilótafülkébe (ahol kameraképet kap maga elé), vagy lazább napokon egyszerűen csak átkapcsolnak az operátor gépére kötött joystickre. Nagyobb magasságokban pedig műholdas kapcsolat vagy az előre betáplált útvonal él.

És hogy miért éri meg a Zephyr-projektre dollármilliárdokat elkölteni: mert a műholdaknál sokkal alacsonyabb költség és jóval nagyobb fokú mozgékonyság mellett jelentősen használhatóbb képeket tud közvetíteni, hiszen tudja követni a célterületet. Harcászati feladatra ugyanakkor nem alkalmas, hiszen lassú és védtelen, bár nehezen észlelhető. No meg persze vicces, amikor felszállás címén a katonai légibázis kifutópályáján három-négy ember sprintel vele. Videó a tovább után

Forrás: pto.hu