Vízalatti város szárazon avagy a negatív sziget : Zöldtechnológia
"A földet nem apáinktól örököltük, hanem unokáinktól kaptuk kölcsön" /David Attenborough/
  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Napot a földre: A franciaországi Cadarche-ban épül a világ első kísérleti fúziós erőműve, az ITER. Három évtized és közel 24 milliárd dollárnyi befektetés után a 25 ezer tonnás ITER lassan elhozhatja a Napot ...
  • Tesla üzemanyag nélküli autója:A fizikakönyvek kevésbé foglalkoznak Nikola Teslával, pedig a horvát származású fizikus és villamosmérnök az egyik legnagyobb elme, aki valaha létezett. Számtalan zseniális találmány fűződik a nevéhez, közöttük olyan is, melyre ...
  • Balesetnél sem veszélyes az elektromos Mitsubishi:Könnyedén ment át az ADAC töréstesztjén a Mitsubishi elektromos miniautója, az i-MiEV. Baleset esetén sem fenyeget áramütés veszélye. 15 európai országban kezdődik hamarosan a Mitsubishi elektromos minije, a Citroën C-Zeróval ...
  • Elektromos szörnyeteg, Citroen Survolt:Vad, sportos megjelenésű, elektromos motorral hajtott tanulmány autó a Citroen garázsából Tanulmány autók végeláthatatlan sora jellemzi az idei Genfi Autószalont. A gyártók talán ezzel szemléltetik a világnak, tudnak meglepetéseket is okozni. A ...
  • Egyedülálló fejlesztés a lillafüredi kisvasúton: A világ első keskeny nyomközön járó, hibridhajtású mozdonyát állították üzembe a lillafüredi erdei kisvasúton. Az energiahatékony és környezetbarát mozdony teljes egészében magyar tervezők munkája. A ...
Home » Technológia » Hibrid autók » Egyedülálló fejlesztés a lillafüredi kisvasúton

Vízalatti város szárazon avagy a negatív sziget

Bulgáriában hamarosan ismét besüthet a nap egy vízalatti város házainak ablakain. A várost Seuthopolisnak hívják és körülbelül időszámításunk előtti 4. századra datálják az alapkőletételt. A város romjaira viszont csak egy 1948-as gátépítés alkalmával bukkantak rá, majd 1954-ben ismét víz alá került, 20 méter mélyre, a Koprinka tó fenekére.

Idén jött az ötlet, hogy milyen jó lenne kiemelni a várost a vízből és a projekt megvalósítására már befektetőket is találtak. Az egyedi és meglepő ötlet a Tilev építészirodától származik, amelyet a helyi hatóságok is támogatnak. A kiemelés alatt azért ne búvárokat képzeljünk el kezükben téglákkal. A merész elképzelés szerint az elsüllyedt város köré, a tó közepére, egy 420 méter átmérőjű töltést építenének, így a tó fenekén fekvő ősi település ismét a szabad ég alá kerülne.

Az egyelőre csak tervezőasztalon lévő projektet nagy nemzetközi érdeklődés kíséri. A mélyföld és gátépítés témában talán legnagyobb tapasztalattal rendelkező hollandok is bejelentkeztek a nem kis kihívást jelentő feladat megvalósítására.



Mivel a gát-gyűrű relatív magas (20-22m) így hatalmas nyomásnak kell ellenállnia. A tervezők csekély, de állandó vízbeszivárgással számolnak, melyet szélenergiával működtetett szivattyúkkal pumpálnak majd folyamatosan kifelé. Nem hangzik túl biztatóan, ezek után egyik házban sem lenne nyugodt álmom, nem mintha azokat szállásoknak tervezték volna, hiszen a városba eleinte majd nem is lehet lemenni, csak a gyűrűn lévő sétányon bringázni, fagyizni és fentről lenézni a falura.
A “körgyűrű” a partról csak hajóval, csónakkal közelíthető meg. A látogatók a partról vagy a városhoz közeledve, abból semmit sem látnak, csak kikötés után tárul szemük elé az ősi város látképe, 20 méterrel a vízszint alatt.

Projekt elsősorban nem az ásatásokról vagy a falu megmentéséről szól, hanem a csodalyukról a tóban, a mózesi vízválasztás fegyvertényéről, mely a befektetők reményei szerint egy rendkívül vonzó és felkapott turistalátványossággá fejlődhet ki.

Forrás: pto.hu