A Tesla Roadster, a kaliforniai Tesla Motors vállalat korszerű elektromos autója talán a jövő meghatározó járműve lesz, de a tömegtermeléshez még több évi fejlesztésre és sok százmillió dollárra van szükség. Az átlagvevők még sokáig nem juthatnak hozzá.
A Tesla nem hibrid, azaz benzines-elektromos hajtású kocsi, mozgását kizárólag egy elektromos motor biztosítja. Az első példányokra főleg milliomosok tudtak lecsapni, a ma még tulajdonképpen csak koncepcióként létező jármű ára ugyanis meglehetősen borsos: 109 ezer dollár (22 millió forint).
A teljesen elektromos hajtású autó technológiája ma még annyira kiforratlan, hogy a fejlesztés további hosszú éveket követel. A Tesla Motors az életben maradásért küzd, most folyamodott 400 millió dolláros alacsony kamatozású szövetségi hitelért. A washingtoni kongresszus tavaly 25 milliárd dolláros kölcsönkeretet hagyott jóvá az energiatakarékos járművek fejlesztésére.
A San Carlos-i központú Tesla Motors eddig 145 millió dollárt költött a Tesla Roadsterre, egyes hírek szerint hamarosan újabb 40 millió dolláros segítséghez jut magánbefektetőktől. A The New York Times emlékeztetett arra, hogy egy vadonatúj autótechnológia kifejlesztése akár egymilliárd dollárba is kerülhet, a General Motors első kísérlete egy elektromos autó előállítására, az EV1-program legalábbis ekkora összeget emésztett fel a 90-es évek elején.
A Tesla bevallja, hogy még a szövetségi segéllyel sem tudná az igényelt ütemben befejezni a kocsi kifejlesztését, mivel a hajtáslánc legfontosabb eleme, a jelenleg csaknem féltonnás lítium-ion akkumulátor nem eléggé fejlett. A Tesla támogatói közül többen technológiai csodára, valamiféle áttörésre számítanak az akkumulátorgyártás terén. Mások viszont rámutatnak: az akkumulátortechnológia sajnos nem fejlődik olyan gyorsan, mint a félvezetőipar.
A Roadster nemcsak gyors, hanem az újratöltések között 244 mérföld megtételére képes, s ez egyedülálló teljesítmény. A BMW a novemberi Los Angeles-i autóshow-n mutatta be új, teljesen elektromos autóját, a Mini E-t, amely 20 százalékkal kisebb teljesítményű és csak 150 mérföldet lehet vele egy töltéssel autózni. A tömegtermelést azonban a német autógyártó sem indítja el, egyelőre 500 Mini E-t lehet majd bérelni havi 850 dollárért egy évre, amelynek a végén a kocsik visszakerülnek a BMW-hez további tesztelésre.
A Tesla eddig 80 Roadstert szállított tehetős megrendelőinek, hetente 15 járművet szerel össze. A legtöbb vásárló a kaliforniai Szilícium-völgy milliomosai közül kerül ki; ilyen kocsival jár például Sergey Brin és Larry Page, a Google szoftvercég két alapítója, valamint Jeff Skoll, az eBay internetes kereskedelmi vállalat társalapítója.
Forrás: deluxecar.hu