Megszülethet a levegővel hajtott autó : Zöldtechnológia
"A földet nem apáinktól örököltük, hanem unokáinktól kaptuk kölcsön" /David Attenborough/
  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Napot a földre: A franciaországi Cadarche-ban épül a világ első kísérleti fúziós erőműve, az ITER. Három évtized és közel 24 milliárd dollárnyi befektetés után a 25 ezer tonnás ITER lassan elhozhatja a Napot ...
  • Tesla üzemanyag nélküli autója:A fizikakönyvek kevésbé foglalkoznak Nikola Teslával, pedig a horvát származású fizikus és villamosmérnök az egyik legnagyobb elme, aki valaha létezett. Számtalan zseniális találmány fűződik a nevéhez, közöttük olyan is, melyre ...
  • Balesetnél sem veszélyes az elektromos Mitsubishi:Könnyedén ment át az ADAC töréstesztjén a Mitsubishi elektromos miniautója, az i-MiEV. Baleset esetén sem fenyeget áramütés veszélye. 15 európai országban kezdődik hamarosan a Mitsubishi elektromos minije, a Citroën C-Zeróval ...
  • Elektromos szörnyeteg, Citroen Survolt:Vad, sportos megjelenésű, elektromos motorral hajtott tanulmány autó a Citroen garázsából Tanulmány autók végeláthatatlan sora jellemzi az idei Genfi Autószalont. A gyártók talán ezzel szemléltetik a világnak, tudnak meglepetéseket is okozni. A ...
  • Egyedülálló fejlesztés a lillafüredi kisvasúton: A világ első keskeny nyomközön járó, hibridhajtású mozdonyát állították üzembe a lillafüredi erdei kisvasúton. Az energiahatékony és környezetbarát mozdony teljes egészében magyar tervezők munkája. A ...
Home » Technológia » Hibrid autók » Egyedülálló fejlesztés a lillafüredi kisvasúton

Megszülethet a levegővel hajtott autó

Egy kerti kétüléses az első olyan kereskedelemben megjelent jármű, ami benzin helyett levegőt használ üzemanyag gyanánt. A kritikusok szerint azonban a légmotor nem lesz alkalmazható a személygépkocsiknál.

A tegnap bemutatott, kerti hulladékok összegyűjtésére tervezett jármű a melbourne-i Fitzroy Gardens gyepszőnyegeit fogja karbantartani. A gép sűrített levegővel üzemel, ami egy rotoron keresztül haladva hajtja meg a motort. A hajtómű tervezője, a melbourne-i Engineair cég munkatársa, Angelo Di Pietro elmondása szerint a motor rendkívül alacsony súrlódása teszi hatékonyabbá a többi levegő hajtotta motornál. A jármű tesztjei bebizonyították, hogy sík terepen képes az óránkénti 40-50 kilométeres sebesség elérésére is, azonban egy feltöltéssel mindössze egy órát tud folyamatosan üzemelni. Di Pietro szerint járműve még így is jobb a hasonló méretű akkumulátoros golf kocsiknál, amik ugyan nyolc órát is kibírnak egy töltéssel, azonban elhasználódott akkui idővel csak a különleges kezelést igénylő hulladékok számát gyarapítják.

Angelo Di Pietro
A motorkutatásokra szakosodott kutató és mérnök, Dr. Andrei Lozzi szerint a léghajtású motorok hatékonyságukat tekintve meg sem közelítik a kőolajszármazékokkal hajtottakat. “A légmotorral az a probléma, hogy a sűrítésből származó hő elszökik, így kevesebb energiát kapunk mint amit a levegő sűrítésébe fektettünk, azzal együtt hogy a sűrített levegő előállításához szintén szükséges üzemanyag” – mondta, hozzátéve, hogy a léghajtású motor azért is kevésbé hatékony a benzinmotorokkal szemben, mert az energia hő formájában elveszik amint a sűrített levegő befecskendeződik a hengerbe, azaz a rendszer nem képes a benne rejlő energia maximumát leadni. Ezzel együtt Lozzi szerint a jármű alkalmas lehet kis távolságokon belüli használatra, illetve hatékonyabbá tehető az akkukkal működő társainál, azonban a személyautóknál “semmi értelme” az alkalmazásának.

Di Pietro elismeri a hő távozásával fellépő energiavesztést, azonban elmondta, cége kifejlesztett egy rendszert, ami képes visszanyerni ezt a hőt. A fent említett rendszert még nem építették be az új járműbe, azonban amint gyártásba kerül jelentősen növelni fogja a légmotor hatékonyságát. A rendszer a sűrített levegő energiáját arra fogja felhasználni, hogy hőt és levegőt szívjon be az atmoszférából. Ez a légköri levegő sűrítésre kerül, így még több hőt képez, amit a motor meghajtására fordít. Nagyjából így működne az új rendszer, melyről Di Pietro kereskedelmi okokra hivatkozva nem árult el több részletet.

A kritikákra válaszolva- miszerint a sűrített levegőhöz több energia kell, mint ami később nyerhető belőle – Di Pietro elmondta, hogy a kőolajszármazékokból készülő üzemanyagok előállításához is jelentős energiamennyiségre van szükség a kereséstől kezdve a fúráson át egészen a szállításig. “A kőolaj átutazza a fél világot” – mondta, hozzátéve, hogy nem látja okát, miért ne lehetne a levegő sűrítését nap- vagy szélenergiával megoldani, ha rendelkezésre áll a technika.

Forrás: sg.hu