Bemutatkozik a bio-üzemanyagcella : Zöldtechnológia
"A földet nem apáinktól örököltük, hanem unokáinktól kaptuk kölcsön" /David Attenborough/
  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Napot a földre: A franciaországi Cadarche-ban épül a világ első kísérleti fúziós erőműve, az ITER. Három évtized és közel 24 milliárd dollárnyi befektetés után a 25 ezer tonnás ITER lassan elhozhatja a Napot ...
  • Tesla üzemanyag nélküli autója:A fizikakönyvek kevésbé foglalkoznak Nikola Teslával, pedig a horvát származású fizikus és villamosmérnök az egyik legnagyobb elme, aki valaha létezett. Számtalan zseniális találmány fűződik a nevéhez, közöttük olyan is, melyre ...
  • Balesetnél sem veszélyes az elektromos Mitsubishi:Könnyedén ment át az ADAC töréstesztjén a Mitsubishi elektromos miniautója, az i-MiEV. Baleset esetén sem fenyeget áramütés veszélye. 15 európai országban kezdődik hamarosan a Mitsubishi elektromos minije, a Citroën C-Zeróval ...
  • Elektromos szörnyeteg, Citroen Survolt:Vad, sportos megjelenésű, elektromos motorral hajtott tanulmány autó a Citroen garázsából Tanulmány autók végeláthatatlan sora jellemzi az idei Genfi Autószalont. A gyártók talán ezzel szemléltetik a világnak, tudnak meglepetéseket is okozni. A ...
  • Egyedülálló fejlesztés a lillafüredi kisvasúton: A világ első keskeny nyomközön járó, hibridhajtású mozdonyát állították üzembe a lillafüredi erdei kisvasúton. Az energiahatékony és környezetbarát mozdony teljes egészében magyar tervezők munkája. A ...
Home » Technológia » Hibrid autók » Egyedülálló fejlesztés a lillafüredi kisvasúton

Bemutatkozik a bio-üzemanyagcella

Brit kutatók újabb lépést tettek a hidrogén üzemanyagcellák életképesebbé tétele irányába. A fejlesztés lényege, hogy a drága fémkatalizátorok helyett enzimek gyorsítják a cellákban végbemenő kémia reakciókat.

Az enzimes üzemanyagcellák kisebbek, egyszerűbbek és olcsóbbak lehetnek a hagyományosnál, állítják a kutatók, akik már a gyakorlatban is alkalmazzák a technikát, konkrétan egy kvarcóra energiaellátására. A hidrogén üzemanyagcellákra a hagyományos akkuk egyik legreményteljesebb alternatívájaként tekintenek, mivel csupán hidrogénre és oxigénre van szükségük az elektromosság előállításához, melléktermékként pedig kizárólag vizet bocsátanak ki.
A hagyományos üzemanyagcellák két szakaszban működnek. Először a hidrogént protonokra és elektronokra bontják, mielőtt egyesülne az oxigénnel, hogy vizet termeljen. A reakciók különálló elektródákon mennek végbe, arra késztetve az elektronokat, hogy egy köztük elhelyezkedő áramkörön áthaladjanak és ezáltal elektromos áramot termeljenek. Ezek a reakciók azonban általában igen költséges fémkatalizátorokon alapulnak, ilyen többek közt a platina.
Az Oxfordi Egyetem kémia tanszékének kutatói a fenti reakciók katalizálására két enzimet alkalmaztak, az egyiket baktériumból nyerték ki, a másikat pedig gombából. A hidrogén lebontását a két bakteriális enzim természetes metabolizmusa végzi, míg a gomba enzimei szintén természetüknél fogva képesek a hidrogén és az oxigén egyesítésére. Mivel az enzimeket fokozottan erre a két reakció végrehajtására hangolták, ezért segítségükkel egy az eddigieknél jóval kompaktabb üzemanyagcellát nyertek, ami jóval kevesebb üzemanyaggal is eléri a kívánt hatást.
A platinaelektródákkal egy speciális membránt kellett beiktatni a két üzemanyag elkülönítésére, különben képtelen volt az energiatermelésre, magyarázta Kylie Vincent, az oxfordi csapat tagja. Az enzimekkel azonban a membrán feleslegessé vált, jelentős költségcsökkentést eredményezve, arról nem is beszélve, hogy az enzimek teljes egészében lebomlanak.
A csapat eddig egyetlen prototípust készített, egy üvegtartályt, ami két, egy-egy enzimmel bevont elektródát tartalmaz. A tartály levegőjéhez pár százalék hidrogén hozzáadagolásával működésbe hozhatók az enzimek, melyek kis mennyiségű áramot termelnek. Eddig a szerkezettel 700 mV-ot sikerült előállítani, ami elegendő egy kvarcóra működtetéséhez.
A szakértők szerint az oxfordiak fejlesztése kitűnő alternatívaként szolgálhat a hordozható eszközök akkui helyett, melyek hulladékkénti kezelése különösen kedvezőtlen az alkalmazott nehézfémek miatt. Persze a hidrogén előállításához is szükség van energiára. Paul Allen az Alternatív Technológiák Központjának szakértője figyelmeztet, hogy az üzemanyagcellák energiatárolók, nem generátorok. Ha nem sikerül a jövőben megújítható energiatermelő kapacitást kifejleszteni, akkor továbbra is nettó energia hiánnyal számolhatunk.
Forrás: sg.hu

Categories: Bioenergia, Technológia