Lítium-levegő akkukkal váltanák fel a benzint : Zöldtechnológia
"A földet nem apáinktól örököltük, hanem unokáinktól kaptuk kölcsön" /David Attenborough/
  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Napot a földre: A franciaországi Cadarche-ban épül a világ első kísérleti fúziós erőműve, az ITER. Három évtized és közel 24 milliárd dollárnyi befektetés után a 25 ezer tonnás ITER lassan elhozhatja a Napot ...
  • Tesla üzemanyag nélküli autója:A fizikakönyvek kevésbé foglalkoznak Nikola Teslával, pedig a horvát származású fizikus és villamosmérnök az egyik legnagyobb elme, aki valaha létezett. Számtalan zseniális találmány fűződik a nevéhez, közöttük olyan is, melyre ...
  • Balesetnél sem veszélyes az elektromos Mitsubishi:Könnyedén ment át az ADAC töréstesztjén a Mitsubishi elektromos miniautója, az i-MiEV. Baleset esetén sem fenyeget áramütés veszélye. 15 európai országban kezdődik hamarosan a Mitsubishi elektromos minije, a Citroën C-Zeróval ...
  • Elektromos szörnyeteg, Citroen Survolt:Vad, sportos megjelenésű, elektromos motorral hajtott tanulmány autó a Citroen garázsából Tanulmány autók végeláthatatlan sora jellemzi az idei Genfi Autószalont. A gyártók talán ezzel szemléltetik a világnak, tudnak meglepetéseket is okozni. A ...
  • Egyedülálló fejlesztés a lillafüredi kisvasúton: A világ első keskeny nyomközön járó, hibridhajtású mozdonyát állították üzembe a lillafüredi erdei kisvasúton. Az energiahatékony és környezetbarát mozdony teljes egészében magyar tervezők munkája. A ...
Home » Technológia » Hibrid autók » Egyedülálló fejlesztés a lillafüredi kisvasúton

Lítium-levegő akkukkal váltanák fel a benzint

Miközben az Egyesült Államokban a járművek naponta hétmillió hordó benzint fogyasztanak el, a tudósok megpróbálnak környezetbarát megoldásokat találni a világ egyre növekvő közlekedési energiaszükségleteinek kielégítéséhez, ezek egyike a lítium-levegő akkumulátor.

A lítium-levegő akkuk egy katalitikus levegő katódot használnak, ami oxigénnel táplál egy lítium anódot. Sokan tekintik a fémalapú akkuk csúcsának, ami bőséges levegő ellátással, környezetbarát megoldásokkal és elfogadható biztonsággal büszkélkedhet. Mivel a lítium hevesen reagál a vízre, egy nemvizes elektrolitot alkalmaznak egy szerves polimer elválasztóhártyával a levegőből történő oxigén ellátás elősegítéséhez.

A technológia elvileg majdnem annyi energia tárolására képes mint egy tank benzin, kapacitása öt-tízszerese lehet a lítium-ion akkuknak, amik hamarosan felváltják az eddig a hibrid járművekben előszeretettel alkalmazott nikkel-kadmium akkumulátorokat. Ez a potencia azonban mindaddig nem aknázható ki, amíg több kritikus tudományos kihívást le nem küzdenek a terület kutatói.

Lynn Trahey kutató egy érmeméretű cellát helyez egy tesztelő egységbe, a feladat az akkuk elektrokémiai teljesítményének kiértékelése
Az USA Energiaügyi Minisztériumának (DOE) Argonne Nemzeti Laboratóriuma a biztonságos, nagy energiájú és hosszú élettartamú lítium-ion technológiában szerzett tapasztalataikkal felfegyverkezve próbál megbirkózni a kereskedelmileg is életképes lítium-levegő akkuk által támasztott igen komoly akadályokkal. “A lítium-levegő akkumulátorok megvalósítása előtt tornyosuló akadályokhoz innovációra lesz szükség az anyagtudományokban, a kémiában és műszaki téren egyaránt.” – nyilatkozott a laboratórium részéről Eric Isaacs igazgató. “Nagy múlttal rendelkezünk a tudományos kihívások leküzdése terén. Az Argonne elkötelezte magát a lítium-levegő akkumulátor technológia mellett.”
Az Argonne számos akkumulátor technika kutatásában és fejlesztésében vett részt az elmúlt négy évtizedben, így valóban van mire alapozniuk. A laboratórium több területen is vezető szerephez jutott, különösen ami az új technikákhoz szükséges új anyagokat illeti. “Ez nem egy rövid távon megvalósuló technológia” – figyelmeztet Jeff Chamberlain, az Argonne műszaki hivatalának egyik vezetője. “Időre és számos tudományos terület együttműködésére van szükség, hogy megfeleljünk a négy fő kihívásnak, a biztonságnak, a költségeknek, az élettartamnak és a teljesítménynek.”
Daniel Abraham és Sun-Ho Kang egy akkumulátor összeszerelése közben
A feladat teljesítéséhez az amerikai kutatás egyaránt alkalmaz alap-, alkalmazott- és elméleti tudományokat. Bár a lítium-levegő akkuban óriási lehetőségek rejlenek, a megvalósításhoz idő és a technikát majdan a gyakorlatban is alkalmazó ipari partnerek hathatós együttműködése szükséges. Az Argonne a lítium-ion akkuk és más anyagtudományi megoldásokban is sikeres kapcsolatokat épített ki az ipar nagyobb szereplőivel. Ezek között megtalálható az EnerDel, az Envia, a BASF és a Toda America, emellett azonban a DOE is 8,8 millió dollárral járult hozzá három új akkukutató létesítmény felállításához, amik a prototípusok előállítását, az anyagok előállításának fokozását és a tesztelések elemzését szolgálják a jövőben.
Forrás: sg.hu

Categories: Technológia