Forgó öko-felhőkarcoló épül Dubaiban : Zöldtechnológia
"A földet nem apáinktól örököltük, hanem unokáinktól kaptuk kölcsön" /David Attenborough/
  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Napot a földre: A franciaországi Cadarche-ban épül a világ első kísérleti fúziós erőműve, az ITER. Három évtized és közel 24 milliárd dollárnyi befektetés után a 25 ezer tonnás ITER lassan elhozhatja a Napot ...
  • Tesla üzemanyag nélküli autója:A fizikakönyvek kevésbé foglalkoznak Nikola Teslával, pedig a horvát származású fizikus és villamosmérnök az egyik legnagyobb elme, aki valaha létezett. Számtalan zseniális találmány fűződik a nevéhez, közöttük olyan is, melyre ...
  • Balesetnél sem veszélyes az elektromos Mitsubishi:Könnyedén ment át az ADAC töréstesztjén a Mitsubishi elektromos miniautója, az i-MiEV. Baleset esetén sem fenyeget áramütés veszélye. 15 európai országban kezdődik hamarosan a Mitsubishi elektromos minije, a Citroën C-Zeróval ...
  • Elektromos szörnyeteg, Citroen Survolt:Vad, sportos megjelenésű, elektromos motorral hajtott tanulmány autó a Citroen garázsából Tanulmány autók végeláthatatlan sora jellemzi az idei Genfi Autószalont. A gyártók talán ezzel szemléltetik a világnak, tudnak meglepetéseket is okozni. A ...
  • Egyedülálló fejlesztés a lillafüredi kisvasúton: A világ első keskeny nyomközön járó, hibridhajtású mozdonyát állították üzembe a lillafüredi erdei kisvasúton. Az energiahatékony és környezetbarát mozdony teljes egészében magyar tervezők munkája. A ...
Home » Technológia » Hibrid autók » Egyedülálló fejlesztés a lillafüredi kisvasúton

Forgó öko-felhőkarcoló épül Dubaiban

Az alakját dinamikusan változtatni képes felhőkarcoló a tervezők szerint rendkívül környezettakarékos lesz, mert a Nap és a szél erejét hasznosítva több energiát termel, mint amennyit felhasznál. A 2008-ban elkészülő épület tervezésének és kivitelezésének részleteit a közelmúltban mutatták be a nagyközönségnek.

Az első öko-felhőkarcoló egy új építészeti irányzathoz, az úgynevezett dinamikus építészethez tartozik, melyet egy izraeli-firenzei építész, David Fisher neve fémjelez. A 68 szintes épület 313 méter magas lesz, és lakások mellett irodáknak, egy hatcsillagos hotelnek, valamint öt luxusvillának ad majd otthont. Egy különleges mechanizmusnak köszönhetően minden egyes szint elforgatható lesz 360 fokkal, tetszés szerinti irányban. A teljes fordulatot egy emelet mintegy 90 perc alatt teszi majd meg.

A tervezést, a gyártást és az építést úgy racionalizálták, hogy csupán 90 munkás dolgozik a helyszínen, és 700 a modulokat gyártó szalagok mellett. Az építkezés körülbelül 18 hónapig tart majd, teljes költsége pedig várhatóan 23%-kal lesz alacsonyabb más, hasonló méretekkel bíró felhőkarcolók építési költségeinél.

Az épület egyetlen hagyományos technológiával és a helyszínen készülő része egy központi vasbetonmag, mely tartópilléként szolgál. Ennek az oszlopnak a kialakítása mindössze hat hónapot vesz igénybe, köszönhetően annak, hogy egy szint két nap alatt készül el.
A betonmaghoz csaknem kész modulokat illesztenek a magasban, fentről lefelé haladva. Minden egyes emelet 48 teljesen kész modulból áll, melyeket elektromos és vízvezetékekkel, valamint légkondicionálóval felszerelve egy helyi gyárból szállítanak a helyszínre. Az acél-, alumínium- és szénszál-együtteséből álló egységek rögzítése is gyorsan halad majd: a tervek szerint hetente egy emeletet fejeznek be.

Szerkezeti sajátosságainak köszönhetően földrengés esetén a toronyház a hagyományos technológiával épült felhőkarcolóknál nagyobb terhelést visel el.

Az építészeti különlegesség egyúttal ökotorony is, amely több energiát termel, mint amennyit felhasznál, és így öt azonos méretű épület igényeit lesz képes kielégíteni. A “titok” részben a lakások tetején és falán található napelemekben, részben pedig azokban a szélturbinákban rejlik, amelyeket az egyes szintek alatt helyeznek el. Valamennyi turbina egyenként 0,3 megawattnyi elektromos áramot termel. Ez az érték látszólag nem túl jelentős, hiszen kevesebb mint harmada egy hagyományos szélkerék által termelt mennyiségnek. Azonban Dubaiban évente 4 000 órát fúj a szél, ami 1 200 000 kilówatt-órányi energia előállítására teszi képessé a beépített turbinákat. Ez pedig mintegy ötvenszerese egy átlagos család energiafogyasztásnak. A megszokott szélviszonyok ismeretében tehát biztosra vehető, hogy a tervezett 200 apartmant könnyűszerrel ellátja energiával a 48 beépített széllapát közül négy, vagy legfeljebb nyolc. A fennmaradó 40-44 turbina a szomszéd épületek energiaellátásán dolgozik majd.

Az 58 éves tervező, a fent említett David Fisher Tel Avivban született, de Olaszországban végezte tanulmányait, ahol később megkapta az állampolgárságot. Nevet az előre összeszerelt “Leonardo da Vinci okos fürdőszobákkal” szerzett magának, melyeket előszeretettel használtak szállókban és bérlakásokban. Fisher magas épületet még sohasem tervezett, ezért a projektben részt vesz Leslie Robertson is, aki többek között a 2001. szeptember 11-én lerombolt World Trade Center ikertornyainak szerkezetét is tervezte.

[origo]

2 hozzászólás so far.

  1. […] E témakőrben lásd még előző bejegyzésünket […]

  2. […] E témakőrben lásd még előző bejegyzésünket […]