Az új-zélandi nemzeti légitársaság kereskedelmi repülőgépei hajtottak végre elsőként tesztrepüléseket 2008-ban bioüzemanyag keverékkel.
Az elmúlt hetekben az izlandi vulkán kitörésének kapcsán fókuszba kerültek az utasszállító repülőgépek műszaki tulajdonságai. A napokig tartó légtérzár vesztesei a terminálokon veszteglő utasok mellett a légitársaságok voltak. Ennek kapcsán körüljártuk a repülőgépek környezeti terhelésével kapcsolatos kérdéseket és a megújuló üzemanyagok használatának lehetőségeit a repülésben.
Bár a korlátozás állítólag komoly károkat okozott a repülőtársaságoknak a légtérzárnak voltak pozitív hatásai is, mint az átmenetileg megszüntetett légszennyezés. Az autókkal ellentétben a repülés környezetterhelése társadalmi szinten korántsem mindennapos téma, de a gyártók és üzemeletők már komolyan foglalkoznak a repülésben használható alternatív üzemanyagok felhasználásának lehetőségeivel.
Fontos tudni, hogy a légi közlekdés az üvegházhatású gázok kibocsájtásának nagyságrendileg 2 százalékáért felelős, ami jelentős mennyiséget takar. A napjainkban tesztelt alternatív üzemanyagokkal kapcsolatos elképzeléseket és terveket gyűjtöttük össze az alábbiakban.
Az utasszálító repülőgépek meghajtására több alternatíva is kínálkozik. Napjainkban a világot körberepülő napelemes kisgépek híre járta be a világsajtót. A napenergia kihasználása kézenfekvő, mivel nagy magasságban ahol a repülőgépek közlekednek, sokkal hatékonyabban működhetnek a napelemek. A napenergia kiaknázása a nagyobb repülők esetén viszont még igen kérdéses, hiszen a ma ismert és rendelkezésre álló technológiák még mindig nem eléggé hatékonyak a nagyobb gépek, pl.: utasszállító repülőgépek megmozgatásához. Ezért a napelemes hajtás úgy tűnik egyelőre megmarad az ultrakönnyű kísérleti repülőgépek meghajtásának területén.
A bioüzemanyagok használata szintén kísérleti szakaszban lévő próbálkozás az olajfüggőségtől való elszakadásra, valamint a negatív környezeti hatások csökkentésére.
Miközben a légiközlekedési szakértők az üzemagyagok okozta minimális környezeti pusztításra fókuszálnak, a környezetvédők aggodalmukat fejezik ki amiatt, hogy a növekvő igények az esőerdők kipusztításához fognak vezetni, ahová majd az üzemanyaghoz szükséges növényeket ültetik, ami az élelmiszernövények életterének csökkentésével jár, kihalásra ítélve az erdőgazdaságból élőket, a kis közösségeket és természeti törzseket. Ezért a svájci székhelyű RSB (Fenntartható Bioüzemanyagok Kerekasztala) elnevezésű szervezet szabványokat dolgoz ki a termelési lánc kontrolljára.
Az utasszállító repülőgépek és légi szállítás kiemelt témaként szerepel a következő novemberi mexikói klímacsúcson is. A légitársaságok az egyik legdinamikusabban növekvő szennyezők közé tartoztak. A levegőben az utasszállító repülőgépek által kibocsátott szén-dioxid tízezer méter magasan továbbra is teljes egészében a légkörbe jut, míg a szén-dioxidot a föld szintjén inkább elnyeli a talaj vagy az óceán.
2008 óta több tesztrepülést végeztek a légitársaságok, bioüzemanyag és hagyományos üzemanyagok keverékével. A British Airways pedig egy olyan kísérleti projetkben vesz részt, amely háztartási szemétből kinyert üzemanyagot állít elő. Egy másik kísérleti projekt is folyamatban van a Perzsa-öbölben, ahol sós vízi növények termesztésével és azokból készíthető bioüzemanyagokkal kísérleteznek.
Várhatóan 2010 végére valószínűsíthető a bioüzemanyagok kereskedelmi felhasználásának engedélyezése. A Federal Aviation Administration szerint az általuk kifejlesztett bioüzemanyagok már biztonságosak és fenntartható módon termeszthetőek. A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség szerint a bioüzemanyagok az elkövetkező évtizedben jelentős részben felválthatják a kerozin alapú üzemanyagokat. A Szövetség egymásnak feszülő céljai közt szerepel az üzemanyag-hatékonyság évi 1,5%-os növelése 2020-ig, emellett viszont szeretnék felére csökkenteni széndioxid kibocsátást 2050-ig. Ehhez a bioüzemanyag felhasználása hasznos eszköznek bizonyulhat.
Április 21-én, a Föld napja alkalmából mutatta be az amerikai haditengerészet első alternatív üzemanyaggal hajtott vadászgépét. Az F-18 Hornet-en, mely az egyik legnagyobb fogyasztású gép, tesztelik az új bioüzemanyag keveréket. A hadsereg reményei szerint ez az üzemanyag alkalmas lehet a sugárhajtású vadászgépek jelenlegi üzemanyagának kiváltására.
Cseppfolyós gázA Qatar Airways teljesen egyedülálló technológiát tesztel: földgázból állítanak elő utasszállító repülőgépek számára is felhasználható üzemanyagot. A földgáz mint repülőgép üzemanyag egy teljesen új energiaforrás a repülőgépek terén.
Qatar büszkélkedhet a világ egyik legnagyobb földgázkészletével, amelynek nagy része a víz alatt rejlik. A földgáz kitermelése már napjainkban is folyamatos, de a repülésben való felhasználására még nincs példa. Az ország vezetése részben a kereskedelmi légiközlekedés terjeszkedésében látja országa jövőjét, melyhez a gázhajtású repülők kifejlesztése új piacot jelentene a helyi földgáznak.
Bár a jelenlegi technológia még nem versenyképes az olaj alapú üzemanyagok árával, de a technológia fejlesztése és tesztelése az utasszállító repülőgépek számára már folyamatban van.
Forrás: aeco.hu/