Repülő szélerőmű : Zöldtechnológia
"A földet nem apáinktól örököltük, hanem unokáinktól kaptuk kölcsön" /David Attenborough/
  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Napot a földre: A franciaországi Cadarche-ban épül a világ első kísérleti fúziós erőműve, az ITER. Három évtized és közel 24 milliárd dollárnyi befektetés után a 25 ezer tonnás ITER lassan elhozhatja a Napot ...
  • Tesla üzemanyag nélküli autója:A fizikakönyvek kevésbé foglalkoznak Nikola Teslával, pedig a horvát származású fizikus és villamosmérnök az egyik legnagyobb elme, aki valaha létezett. Számtalan zseniális találmány fűződik a nevéhez, közöttük olyan is, melyre ...
  • Balesetnél sem veszélyes az elektromos Mitsubishi:Könnyedén ment át az ADAC töréstesztjén a Mitsubishi elektromos miniautója, az i-MiEV. Baleset esetén sem fenyeget áramütés veszélye. 15 európai országban kezdődik hamarosan a Mitsubishi elektromos minije, a Citroën C-Zeróval ...
  • Elektromos szörnyeteg, Citroen Survolt:Vad, sportos megjelenésű, elektromos motorral hajtott tanulmány autó a Citroen garázsából Tanulmány autók végeláthatatlan sora jellemzi az idei Genfi Autószalont. A gyártók talán ezzel szemléltetik a világnak, tudnak meglepetéseket is okozni. A ...
  • Egyedülálló fejlesztés a lillafüredi kisvasúton: A világ első keskeny nyomközön járó, hibridhajtású mozdonyát állították üzembe a lillafüredi erdei kisvasúton. Az energiahatékony és környezetbarát mozdony teljes egészében magyar tervezők munkája. A ...
Home » Technológia » Hibrid autók » Egyedülálló fejlesztés a lillafüredi kisvasúton

Repülő szélerőmű

Új ötlet született a szélenergia-hasznosítás terén ausztrál feltaláló-amerikai gyártó kombinációban: a repülő szélgenerátor. A mobil szélerőművet helikopter vinné a megfelelő magasságba.

A repülő szélgenerátor látványterve

A Skywind Power nevű amerikai cég Bryan Roberts ausztrál műszaki specialistával 2002 óta dolgozik a terven. A munka eredménye egy H-alakú, kb. 11 méteres lapátokkal rendelkező prototípus.

A magasban való szélenergia-hasznosítás oka az, hogy a talajtól távolodva sokkal erősebb és sokkal inkább állandó irányú szelek fújnak. Ez azért van így, mert a felszín közelében a szél a talajon, az épületeken súrlódik, ezért lelassul. A felszíntől távolodva viszont nincs már semmi, ami akadályozná a levegő áramlását. Emiatt a magasban elhelyezett szélturbina több energiát képess előállítani. Nem véletlen, hogy a hagyományos, földi szélerőművek esetén is a minél magasabbra helyezett rotorokra törekednek.

Az ötlet gazdája ezért olyan megoldást keresett, amellyel a magasban lehet energiát nyerni. Itt jön be a képbe a helikopter, ami kellő magasságba vontatná a szerkezetet, amit ezután már a saját lapátjai is fent tudnának tartani. A magasban fújó szelek hatására a szélgenerátor működésbe lép, a termelt áramot egy kábel segítségével vezetnék le a felszínen lévő állomásra.

Az angol rövidítés után FEG-ként (Flying Electric Generator) emlegetett találmányt a gyártó cég a legolcsóbb energiaforrásként hirdeti.

Ádám Rita
Vezető meteorológus
Meteo21