Felejtsd el a hibrid autót — Shai Agassi szerint vagy az elektromos autók vagy a kudarc, ha a káros anyag kibocsátásra hatni akarunk. A vállalatának, a Better Place-nek (Jobb Világ) radikális terve van egész országok olajmentessé tételére 2020-ra.
.
Videóban a “View subtitles” szövegre kattintva állíthatod be a magyar feliratot.
Shai Agassi – az elektromos autók új apostola
2009.05.05.
A német hallgatóságot nem mindig könnyű feltüzelni, különösen ha higgadt, sötét öltönyös üzletemberekből áll. A visszafogott viselkedésminta azonban felülíródott tavaly júniusban a CDU-Wirtschaftsrat (a Kereszténydemokrata Unió gazdasági fóruma) éves gyűlésén, amikor Shai Agassi megtartotta előadását. A beszéd végére a terem inkább hasonlított egy vallási összejövetelre, lelkes arcokkal és álló tapsviharral. Ha Agassi kérte volna, minden bizonnyal sokan állítottak volna ki egy csekket, hogy támogassák új vállalkozását, a Better Place-t. Új cégének küldetése az, hogy globális hálózatot építsen ki elektromos autók számára, olyan pontokat, ahol mind az újratöltés, mind az akkumulátorok cseréje lehetséges.
Agassi a második legjobb értékesítő a technológiai iparágban, éppen csak lemaradva Steve Jobs (Apple) mögött. Mindkettőjüknek megvan az a képessége, hogy meggyőzzék a közönséget. Ellentétben Jobs-szal, aki jó pár sikeres terméket tudott nemcsak kitalálni, de piacra is vinni, Agassi még csak most érkezett el ahhoz, hogy bizonyíthassa új ötletének életképességét. Habár első akkucserélő állomása ebben a hónapban nyílik Japánban, üzleti modelljét csak hosszabb távon fogja tudni bizonyítani.
Agassi kívülállóként, szinte valószínűtlenül került az autós szakmába. 2007-ig a 41 éves izraeli a szoftveripar fénylő csillaga volt. A 90-es években több szoftvercéget is alapított, ezek közül a TopTier lett az, amit végül az SAP 400 millió dollárért megvásárolt. Amint bekerült az SAP-be gyorsan mászott felfelé a szamárlétrán, köszönhetően az őt támogató Hasso Plattnernek is, aki a cég egyik alapítója. Egy éven belül tagja lett az igazgatótanácsnak, majd átvette a termékfejlesztési osztályt. A legtöbben már az SAP következő elnökét látták benne, de ekkor feltette magának a kérdést: valóban ennél a nehézkes szoftveróriásnál akarja tölteni a következő 10 évét? Kétségeit tovább erősítette az a tapasztalat amelyet a Világgazdasági Fórum egyik munkacsoportjában szerzett: a résztvevők feladata az volt, vázoljanak fel egy tervet, amitől a Föld jobb hellyé válik. Agassi ekkor főzte ki tervét az elektromos ’kúthálózatra’ vonatkozóan. Amikor Simon Peres izraeli elnök személyesen kérte fel, hogy tervét valósítsa meg, az SAP pedig további két évig várakoztatta volna az elnöki posztig, úgy döntött kilép és megalapítja a Better Place-t.
Meglepő módon Agassi cége nem elektromos autókat gyárt. Újszerű megközelítésében az egészet egy rendszernek látja: az autók, az akkumulátorok, a töltő állomások, elektromos eszközök vagy a számlázási rendszerek – együtt. Egy komplett rendszer, olyan, amihez már jól hozzászokott például az SAP-nál. A Better Place üzleti modelljében szerepel az autók értékesítése is (partnere, a Renault-Nissan által), olyan konstrukcióban, mint a mobil-telekommunikációban, azaz kilométer alapú számlázással. Az ügyfelek fizethetnek utólag, a futott kilométerek után, vagy köthetnek egy szerződést egy bizonyos kilométerszámra. Amennyiben egy felhasználó nagy mennyiségben vásárol, csakúgy, mint a mobiltelefonnál, kedvezményt kaphat az autóira. Ezen túlmenően saját töltőhálózatot is üzemeltet majd, amely nemcsak feltöltési lehetőséggel szolgál, hanem az akkumulátorok cseréje is lehetőséges lesz. Így akár percek kérdése lesz újabb 150-200 kilométerre elegendő energiához jutni. Okos szoftverek kezelik majd a flottákat, vezérlik a töltéseket éjjel, amikor a kereslet kisebb és az áram olcsóbb, majd visszatöltenek a hálózatra csúcsidőben. Agassi szerint mindez nagyon jövedelmező üzlet lesz. Az elektromosság alacsony költségei miatt nagyobb mozgástere lesz a cégnek a kompenzálásokra, befektetésekre, miközben az ügyfelek így is kevesebbet fizetnek majd egy kilométernyi autózásért.
Mindez nagyszerűen hangzik papíron, de működni is fog a valóságban? Kritikusai szerint már az SAP-nál sem tudtak grandiózus tervei mind megvalósulni. A szkeptikusok szerint az emberek jobban szeretik majd azokat az autókat, amelyeket hagyományos elektromos aljzatba lehet csatlakoztatni, mintsem odaláncolni magukat egyetlen szolgáltatóhoz. Mások szerint az infrastruktúra kerül majd túl sokba, állomásonként nagyjából 500 ezer dollárba, így a megtérülés sok évbe telik majd. A legújabb autófejlesztések, amelyek a jobb kezelhetőségért az autó karosszériájában körben helyezik el az akkumulátorokat, sem kedveznek az energiaforrás cseréjére alapuló hálózatnak. És vajon az ügyfelek nem jobban szeretnék megvásárolni, mintsem bérelni az akkukat?
Agassi szerint ezek a kritikák olyan forrásokból származnak, amelyek érdekeltek a fosszilis üzemanyagok fenntartásában, ami a legjobb bizonyíték az irány helyességére vonatkozóan. Amikor az ötletek megvalósításának képességét kérdőjelezik meg személyével kapcsolatban, kiemeli, hogy a mindösszesen 18 hónapja alapított cége számára – a válság ellenére – máris 300 millió dollárt gyűjtött; megállapodást írt alá Izrael, Dánia, Kanada, Ausztrália, Hawai államok kormányaival és az amerikai Kalifornia állam vezetőivel töltőállomások létrehozására. A cég kifejlesztett egy robotot, amely mindösszesen 40 másodperc alatt képes kicserélni egy akkumulátort. Izraelben máris elkezdődött a töltőpontok kiépítése, a tervek szerint 2010-ig 100 ezer, 2012-ig 500 ezer töltővel, illetve 100 akku-cserélő állomással.
Az elektromos autók hátránya nem fog egyhamar eltűnni – véli Agassi. Az akkumulátorok túl drágák és nem lehet őket feltölteni annyi idő alatt, mint egy tankot benzinnel. Csak akkor fog tömegesen elterjedni az elektromos autó, amikor fizikailag és gazdaságilag is elkülönül az autótól. “„A Better Place sikeres lesz. Azért, mert nem látok más utat, hogy a világ megszabaduljon az olajfüggőségétől.”” – nyilatkozta Agassi. Most már nincs más hátra, mint bebizonyítani az igazát.
Forrás: The Economist